WEKO3
アイテム
司書教諭の専門的職務についての一考察―カリキュラム・マネジメントとの関わりから―
https://doi.org/10.18998/00001355
https://doi.org/10.18998/000013554587927b-ab4b-42a8-9980-d7e12ee452a4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright(c)2020 by KOMAZAWA WOMEN'S UNIVERSITY
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-03-03 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 司書教諭の専門的職務についての一考察―カリキュラム・マネジメントとの関わりから― | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A Study on the Professional Duties of Teacher librarians -in Relationship with Curriculum Management- | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 学校経営 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 司書教諭 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | メディアスペシャリスト | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | school management | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | teacher librarian | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | media specialist | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.18998/00001355 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
西巻, 悦子
× 西巻, 悦子
× NISHIMAKI, Etsuko
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,司書教諭の専門的職務について「カリキュラム・マネジメント」との関わりから明らかにすることである。まずアメリカにおける「カリキュラム・マネジメント」の要素について検討し,次に日本における「カリキュラム・マネジメント」論の受容と展開について検討した。そのうえでアメリカと日本の「カリキュラム・マネジメント」と学校図書館との関りを比較検討した。その結果,学校図書館法に学校図書館経営を掌ると規定されている司書教諭の専門的職務には,学校経営における「カリキュラム・マネジメント」への支援が含まれるという結論に達した。 The purpose of this study is to clarify the professional duties of teacher-librarians in relationship with curriculum management. First, the elements of curriculum management in the United States were examined in detail, and then the acceptance and development of curriculum management theory in Japan were comparatively verified. After that, the close examination in the relationship between curriculum management and school libraries in both countries was discussed. As a result, it was concluded that among the professional duties of teacher librarians stipulated in the School Library Act, the support for curriculum management is a crucial phase in the whole school management which teacher librarians can take on. |
|||||||||||
書誌情報 | 号 26, p. 157-174, 発行日 2019-12-25 | |||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 駒沢女子(短期)大学 学長 光田督良 | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1340-8631 |