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  1. 駒沢女子大学
  2. 駒沢女子大学研究紀要【人間健康学部・看護学部編】
  3. 2

栄養指導を受けるクライエントとの信頼関係構築に関する予備的研究

https://doi.org/10.18998/00001359
https://doi.org/10.18998/00001359
dbeaf9da-1c6f-46e6-b0bb-92691cf9aeb1
名前 / ファイル ライセンス アクション
吉野菜穂子.pdf 本文PDF (660.1 kB)
Copyright(c)2020 by KOMAZAWA WOMEN'S UNIVERSITY
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-03-06
タイトル
タイトル 栄養指導を受けるクライエントとの信頼関係構築に関する予備的研究
タイトル
タイトル Preliminary Research on Trust Building Factors between Client and Dietician
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 信頼関係
キーワード
主題Scheme Other
主題 栄養指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 コミュニケーション
キーワード
主題Scheme Other
主題 管理栄養士
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 trust relationship
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 nutrition guidance
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 communication
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 dietician
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.18998/00001359
ID登録タイプ JaLC
著者 吉野, 菜穂子

× 吉野, 菜穂子

吉野, 菜穂子

ja-Kana ヨシノ, ナホコ

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YOSHINO, Nahoko

× YOSHINO, Nahoko

en YOSHINO, Nahoko

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The aim of this study is to examine the role of communication in building trust between dietician and client who needs long-term nutrition guidance.
As a preliminary research, we conducted questionnaire and interview with two dieticians who have experience providing nutrition guidance. We asked ① clients’ behaviors indicating motivation towards dietary improvement, ② factors obstructing dietary improvement, and ③ tips for working with undermotivated clients.
From the result, we discovered 5 categories of behaviors indicating high motivation: “reception of information” “active involvement” “third party involvement” and “achievement of self-standards”. By contrast, behaviors indicating low motivation was categorized into 5 categories as well: “rigid behavior” “rejective attitude” “ambiguous report” “avoidant attitude”, and “manifestation of powerlessness”.
Furthermore, factors obstructing dietary improvement was grouped into 5 categories: “isolation” “unchangeable environment” “expanded role of diet” and “narrowed perspective”.
And, tips for working with undermotivated clients were grouped into 3 categories: “broaden the dietician’s perspective” “tell the client that there is no need to jump to the conclusion” and “lead the client to make steady rather than a big progress”.
The study showed that dieticians are carefully observing and understanding the client’s behavior, while cooperating with other professionals to assess the client’s living condition and psychological status. The study also suggested that dieticians are flexibly adjusting the amount of giving information and set motivational goal for each client.
書誌情報 号 2, p. 7-16, 発行日 2019-12-25
出版者
出版者 駒沢女子(短期)大学 学長 光田督良
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2434-7574
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Ver.1 2023-06-20 15:26:38.348222
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