Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2024-03-01 |
タイトル |
|
|
タイトル |
精神看護専門看護師による対話を通した3年間の継続支援を受けた精神科新卒看護師の体験 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Experience of New Graduate Nurses who Received Continuous Supports for Three Years through Dialogue with Certified Nurse Specialists in Psychiatric and Mental Health Nursing. |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題URI |
application/pdf |
|
主題 |
精神科新卒看護師の体験 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題URI |
application/pdf |
|
主題 |
精神看護専門看護師 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題URI |
application/pdf |
|
主題 |
対話を通した継続支援 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題URI |
application/pdf |
|
主題 |
experience of new graduate nurses in psychiatry |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題URI |
application/pdf |
|
主題 |
Certified Nurse Specialists in Psychiatric and mental health nursing |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題URI |
application/pdf |
|
主題 |
continuous supports through dialogue |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.18998/0002000107 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
その他(別言語等)のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Experience of New Graduate Nurses who Received Continuous Supports for Three Years through Dialogue with Certified Nurse Specialists in Psychiatric and Mental Health Nursing. |
|
言語 |
en |
著者 |
畠山 卓也
岡 京子
茅根 寛子
小倉 圭介
長谷川 陽子
関川 薫
渡辺 純一
|
著者(英) |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
1 |
|
|
姓名 |
Takuya HATAKEYAMA |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
1 |
|
|
姓名 |
Kyoko OKA |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
1 |
|
|
姓名 |
Hiroko CHINONE |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
1 |
|
|
姓名 |
Keisuke OGURA |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
1 |
|
|
姓名 |
Yoko HASEGAWA |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
1 |
|
|
姓名 |
Kaoru SEKIKAWA |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
1 |
|
|
姓名 |
Junichi WATANABE |
|
|
言語 |
en |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究は、精神看護専門看護師(以下、CNS)による対話を通した3年間の継続支援を受けた精神科新卒看護師の体験を明らかにすることを目的として実施した。本研究では、フォーカスグループインタビューを活用した質的帰納的研究デザインを用いた。 3グループ13名(男性6名,女性7名)の研究協力者に対して実施したフォーカスグループインタビューの分析の結果、CNS による対話を通した3年間の継続支援を受けた精神科新卒看護師の体験は、【CNS と信頼関係を築き安心して相談できる体験】、【身近な先輩にはしにくい相談をする体験】、【自分自身や自分の成長に気づく体験】、【CNS に支えられながら困難を乗り越える体験】、【CNS とのやりとりから学ぶ体験】の5つのカテゴリーに分類された。 3年間の継続支援を受けた新卒看護師にとってCNS の存在は、リアリティショックに直面する入職1年目の時期だけでなく、支援が手薄になる2年目以降の心理情緒的サポーターとしての意義を有していた。また、CNS とのやりとりは、新卒看護師自身の技量の向上に活かされていた。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
The study aimed to clarify the experiences of new graduate psychiatric nurses in Japan who received continuous support for three years through dialogue with Certified Nurse Specialists(CNSs)in psychiatric and mental health nursing. In Japan, preceptorships are often used to support new nurses’ adjustment to the workplace. Although preceptorships are helpful for training, it is difficult to convey the appeal of psychiatric nursing to young nurses. Subsequently, CNSs manage new graduate nurses individually for three years in a role different from that of their preceptor. Data collected through focus group interviews were analyzed through a qualitative inductive analysis. In total, 13 nurses participated as research collaborators. The experience helped the new graduate psychiatric nurses who received three years of continuous support through dialogue with CNSs to(1)build a relationship of trust with CNSs and consult with confidence;(2)consult on something difficult to discuss with someone close to them;(3)monitor themselves and their growth;(4)overcome difficulties while being supported by CNSs; and(5)learn from interacting with CNSs. Preceptorships are limited to one year of support for new graduate nurses. When nurses enter their second year, they must become independent from their seniors. Subsequently, the presence of the CNSs was significant not only during the “rookie” years when faced with reality shocks but also as a means of psycho-emotional support from the second year onwards when support tends to be interrupted. Additionally, interactions with the CNSs were utilized to improve the new graduate nurses’ skills. |
|
言語 |
en |
書誌情報 |
号 2,
p. 13-24,
発行日 2024-03-10
|
出版者 |
|
|
出版者 |
駒沢女子大学看護学部研究紀要部会 |
|
言語 |
ja |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2758-5166 |